#9322
User AvatarAnne Marit
Keymaster

Hei!
Velkommen til kurs!

1. Jeg har ikke erfaringen med Cloud’en selv, da jeg ikke har den i mitt eget sortiment ennå, men jeg er redd den er hakket for liten hvis du skal ha hele ham oppå. Jeg tror at en 60 cm Peanut passer bedre. Jeg bruker 70 cm Peanut til min 20 kg Border Collie. Info om størrelser osv. kan du bl.a. finne på FitPAWS sine sider: https://fitpawsusa.com/product-sizing-faqs/
For øvelser med bare forbein eller bare bakbein oppå så vil Cloud’en funke bra.

2. Donut er vanskeligere enn en Peanut – uansett hvor mange bein som er oppå. Jeg liker best å kombinere Donuten med annet utstyr eller kjøre bare forbein eller bare bakbein oppå. Du kommer langt ved å ha bare én.

3. Med balanseskive mener du da balansedisk? Altså sånn rund, gjerne blå pute? En av de mest versatile og billigste balanseutstyret man kan kjøpe seg er et par balansedisker fra f.eks. Biltema, Jula e.l.
Hvis hunden din er litt forsiktig av seg så ville jeg ha avventa kjøp av balansebrett/wobble board da disse har skarpere og raskere bevegelser – noe som mange hunder syns er skummelt. Jeg personlig bruker ikke balansebrett/wobble board så mye da jeg syns det fort kan bli litt for ukontrollerte bevegelser med mindre det er en veldig erfaren hund.

4. Fitbone og Peanut er ganske forskjellige. Fitbonen blir som en vanskeligere variant av balansedisk og den kan brukes uten støtte/holdehjelp – noe som øker vanskelighetsgraden. Man kan også nerde mye mer kroppskontroll med en Fitbone og leke seg med ulike vanskelighetsgrader i form av luftmengde, med/uten støtte, hvilken retning man setter den osv. Hvis valget står mellom en Fitbone og en Peanut, så ville jeg ha kjøpt Peanut + et par balansedisker i første omgang.