#9183
User AvatarAnne Marit
Keymaster

1. Både ja og nei. Kommer an på hvor vanskelig det er. Øvelser som ikke har hunden høyt oppe pleier jeg å bruke klikker under innlæringen. F.eks. øvelser med balansedisker og K9FitBone. Når man kommer opp i høyden så må jeg ha hendene ledig mtp sikkerhet i starten til hunden blir komfortabel og sterk nok til å klare å jobbe rolig og selvstendig på ustyret før jeg evt. plukker frem klikkeren og ber om ulike atferder.
2. Jeg holder hånda annerledes om jeg bruker lokking kontra omvendt lokking. Det gjør ingenting om hunden er veldig opptatt av godbitene i starten. Når hunden har begynt å bli komfortabel på utstyret kan man belønne mer sporadisk, bruke snutetarget og evt. avstandsbelønning i form av godbiter i en boks eller skål. I tillegg så er det viktig å finne en balanse på verdien på godbiten – den må være god nok til å jobbe for, men ikke så god at de mister hodet.
Når man skal jobbe mer med kroppskontroll/kroppsbevissthet så blir det mer effektivt uten lokking, såklart. Min erfaring er at det kan være lurt med lokking på det meste i starten, og når både to- og firbeint får bedre teknikk og blir mer komfortabel så kan man kreve mer av dere begge i form av å jobbe med markør, innlærte atferder, belønningsplassering osv.